Správná ergonomie školního nábytku
Správná ergonomie školního nábytku je základní podmínkou úspěšné prevence poruch pohybového aparátu u školních dětí vzhledem k tomu, že klade minimální nároky na páteř, klouby a svaly a brání předčasné fyzické a duševní únavě.
Je tedy velmi důležité věnovat problematice výběru, nákupu a přidělování školního nábytku zvýšenou pozornost.
Správný školní nábytek by měl splňovat několikpravidel:
- Výška sedadla se má rovnat délce bérce, zvětšené o výšku nízkého podpatku /1 – 2 cm/, tj. chodidla jsou při zadním sezení celou plochou v pevném kontaktu s podlahou.
- Přední hrana sedadla nesmí zasahovat do podkolenní jamky a musí být zaoblená.
- Opěradlo má sloužit jako opora beder, nikoliv hrudní páteře.
- Výška pracovní plochy stolu má být umístěna ve výšce loktů volně spuštěných paží sedícího žáka.
- Pro správné postavení krční páteře je dobré, aby deska stolu měla možnost náklonu. Doporučuje se náklon 10 – 16 stupňů.
Zejména pro žáky I. stupně je důležité přidělovat židle i stoly individuálně podle výšky jednotlivých žáků. Kontrolu vhodnosti velikosti nábytku je dobré provádět každých 6 měsíců.
Velikost školního nábytku dle normy ČSN EN 1729-1:2007
třída |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7... |
Výška pracovní plochy stolu |
46 cm |
53 cm |
59 cm |
64 cm |
71 cm |
76 cm |
82 cm |
Výška sedáku židle |
26 cm |
31 cm |
35 cm |
38 cm |
43 cm |
46 cm |
51 cm |
Výška postavy |
93-115 cm |
108-121 cm |
119-142 cm |
133-159 cm |
146-176,5 cm |
159-188 cm |
174-207 cm |
|